Hydraulinen Kalasydän-kalatie otetaan käyttöön Iijoen alimmalla, PVO-Vesivoima Oy:n Raasakan, voimalaitoksella vuosiksi 2023–2025. Järjestelmää käytetään paitsi vaellusratkaisuna Raasakan voimalaitoksen ohittamiseen, myös ylisiirtojen tehostamiseen.
Kalasydän on Raasakassa valmiina ratkaisuna ensimmäistä kertaa käytössä mereen laskevan rakennetun joen alimmalla voimalaitoksella. Käytön myötä saadaan arvokasta lisätietoa laitteiston tehokkuudesta rakennettujen jokien vaelluskalakysymysten osaratkaisuna. Tästä syystä Raasakassa tullaan toteuttamaan
myös tutkimusta voimalaitoksen alapuolelle nousevien vaelluskalamäärien ja Kalasydämen toimintatehokkuuden selvittämiseksi. Käyttöjakson 2023–2025 kokemusten perusteella Kalasydän jää joko Raasakan voimalaitokselle esim. tulevia kalatieratkaisuja tukevaksi ratkaisuksi, tai se voidaan sijoittaa muille kohteille.
”Raasakan voimalaitoksen ja säännöstelypadon kalateiden lupaprosessien viivästymisen vuoksi näimme tarpeellisena edistää Raasakan vaellusyhteysratkaisua muilla tavoin. Kalasydän-järjestelmän käyttö ei vaikuta millään tavoin vireilläolevien kalatiehankkeiden edistämiseen eikä Kalasydän ole siten näitä korvaavaratkaisu”, sanoo PVO-Vesivoiman ympäristöasiantuntija Jyrki Salo.
”Olemme todella innoissamme mahdollisuudesta testata Raasakassa, missä tunnetusti on paljon lohikaloja. Ensimmäinen kausi on aina opettelua uudessa kohteessa. Toisena kesänä tulemme näkemään Kalasydämen tehokkuuden”, kertoo Kalasydämen Mika Sohlberg.
Hydraulista kalatieratkaisua käytetään Raasakassa myös ylisiirtoihin Kalasydämen erillisen kalojen kiinniottokonseptin avulla. Lisäksi Kalasydäntä on tarkoitustestata vaellussiian mädinhankintapyynnin tukemiseen emokalojen kiinnioton kautta. Järjestelmää voidaan käyttää apuna myös PVO-Vesivoiman nahkiaisten ylisiirtovelvoitteen toteuttamisessa.
Lisätiedot:
Jyrki Salo, ympäristöasiantuntija, PVO-Vesivoima Oy, puh: 050 3058 299, jyrki.salo@pvo.fi
Mika Sohlberg, myyntijohtaja, Kalasydän Oy, puh: 050 0103 344, mika@fishheart.com